Werkzaamheden aan de provinciale wegen pakken we zoveel mogelijk trajectgewijs op door middel van de trajectaanpak. In 2016 zijn nog geen trajectstudies opgeleverd. Gaandeweg het proces werd duidelijk dat twee in plaats van de eerder geplande één jaar nodig is per trajectstudie. Eén jaar is te kort om met de diverse betrokken partijen af te stemmen en overeenstemming te bereiken over wenselijke maatregelen. Momenteel lopen er zeven trajectstudies. Deze worden in 2017 via een GS-voorstel afgerond. De trajectaanpak op de N212 fase I is in 2016 vrijwel afgerond.
In 2016 hebben wij ons bij de rijksprojecten gericht op de kwaliteit van de leefomgeving en een zorgvuldige inpassing. Voor de Ring Utrecht is december het pakket van 15 miljoen euro aan bovenwettelijke maatregelen aan de Minister aangeboden en overgenomen als onderdeel van het project A27-A12 Ring Utrecht.
In 2016 heeft de Minister bekend gemaakt dat realisatie van Knooppunt Hoevelaken met een jaar vertraagd is vanwege nieuwe verkeersprognoses gebaseerd op de nieuwe scenario's uit de Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving (WLO scenario’s).
Voor de Noordelijke Randweg Utrecht stond in 2016 de planstudie centraal. Met de gemeente Utrecht is er een overeenkomst voor samenwerking gesloten waarin de afspraken voor de provinciale bijdrage zijn vastgelegd.
Voor de westelijke ontsluiting Amersfoort is in 2016 de bestemmingsplanprocedure doorlopen en vastgesteld. Zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is, naar verwachting rond de zomer van 2017, wordt gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor realisatie.
In 2016 hebben we, samen met Rijk en regio, twee verkenningen opgesteld, namelijk de Gebiedsverkenning Utrecht Oost (GUO) en het Toekomstbeeld OV Midden Nederland. In de verkenningen zijn scenario’s gepresenteerd voor de lange termijn (2040) bereikbaarheidsopgaven. Beide verkenningen geven, vanuit een brede ruimtelijk economische en mobiliteitsbenadering, een beeld van te verwachten ontwikkelingen voor het OV en het provinciale aandeel daarin. Algemeen beeld is dat wij en alle andere OV aanbestedende overheden, inclusief het rijk, aan de vooravond staan van ingrijpende keuzes om het OV een relevante én betaalbare bijdrage aan de toekomstige (in Utrecht sterk groeiende) mobiliteit te kunnen blijven leveren. Voor Utrecht Oost zijn in het BO-MIRT van oktober 2016 afspraken gemaakt om een gezamenlijk vervolg te starten.
Binnen de kaderopdracht Schaalsprong OV worden opties voor OV in de toekomst uitgewerkt. In de loop van 2017 komen de eerste resultaten daarvan beschikbaar, die met de Staten besproken gaan worden.
Als provincie Utrecht voeren we veel projecten en activiteiten uit om het fietsen vlotter, veiliger en comfortabeler te maken en het fietsgebruik te stimuleren. Werkzaamheden aan provinciale fietspaden bereiden we voor en voeren we zoveel mogelijk gelijktijdig uit met andere werkzaamheden op/aan provinciale wegen. In sommige gevallen is dit niet mogelijk en is het beter direct te investeren op plekken waar extra aandacht nodig is. Zo is op de N225 ter hoogte van het Revius Lyceum in Doorn aan een fietsoversteek gewerkt en is op de N806, ter hoogte van de grens met de provincie Gelderland, de fietsoversteek aangepakt.
Gemeentelijke fietsroutes worden verbeterd door middel van projecten binnen Beter Benutten en of met een subsidie passend binnen de "Uitvoeringsverordening subsidie Actieplan fiets en veiligheid gemeentelijke infrastructuur." Het actieplan heeft in 2016 aan 14 gemeentelijke projecten een bijdrage geleverd.
Daarnaast is in 2016 het Realisatieplan Fiets 2016-2020 in samenwerking met verschillende belanghebbende organisaties opgesteld en in september vastgesteld.
Wij willen met het Realisatieplan Fiets 2016-2020 de bereikbaarheid van de regio verbeteren en fietsen veiliger, comfortabeler en sneller maken. De provincie investeert de komende jaren in een regionaal fietsnetwerk met snelle fietsverbindingen, in innovatieve oplossingen om veiligheid en doorstroming te verbeteren en in maatregelen om het fietsgebruik te stimuleren. Ook moet het makkelijker worden om het reizen met fiets en openbaar vervoer of auto te combineren. Voor de uitvoering van het plan is ruim 30 miljoen euro beschikbaar.
Daarnaast zijn wij in 2016 gestart met de voorbereiding van de snelfietsroute tussen Amersfoort en Utrecht. Dit is het eerste concrete project in het kader van het Realisatieplan Fiets 2016-2020.
De fietsverbinding langs de A27 over de Lek is opgenomen in Realisatieplan Fiets. De verbinding is door het Rijk niet opgenomen in het Ontwerp Tracé Besluit Houten Hooipolder, ondanks dat in de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu 5,5 mln. is opgenomen om de fietsverbinding mogelijk te maken. In overleg met het Rijk is in 2016 een verkenning gestart om de fietsverbinding opgenomen te krijgen in het Tracé Besluit.