Lasten | | | | | |
Concessie beheer en bus en tram U-OV en Streek De hogere lasten zijn voornamelijk veroorzaakt door de bijdrage van de gemeente Utrecht van € 2 mln. in het project zero emissie buslijn 1. Deze bijdrage was niet geraamd in de begroting van 2016. Ook is een extra subsidie verstrekt aan de busvervoerder Qbuzz van € 0,3 mln. voor het verbeteren van de sociale veiligheid.
| 70.231 | 72.363 | -2.132 |
Regiotaxi U-OV en Streek De lasten zijn € 0,47 mln. hoger doordat de afrekening 2016 in deze cijfers zijn opgenomen. Voorgaand jaar drukte dit bedrag in het nieuwe jaar. | 16.132 | 16.603 | -471 |
Regiotram De hogere lasten worden voornamelijk veroorzaakt door voorbereidingskosten Uithoflijn en lagere reguliere kosten beheer en onderhoud. In 2016 zijn de voorbereidingen gestart voor het in ontvangst nemen van de Uithoflijn in het beheer en onderhoud, exploitatie en het aantoonbaar garanderen van de veiligheid. Tevens zijn werkzaamheden uitgevoerd aan de bestaand trambaan tussen Utrecht-Centrum en de Remise om toelatingsritten van de nieuwe lagevloer tram van Uithoflijn mogelijk te maken. De totaal gemaakte kosten in 2016 ad € 3,4 mln. zijn gedekt uit de bestemmingsreserve Rijksbijdrage BDU(BRU). De reguliere kosten voor beheer en onderhoud (o.a. infrastructuur, haltes) en systeembeheer zijn per saldo € 0,7 mln. lager dan geraamd. | 20.292 | 22.943 | -2.651 |
Subsidies Wegen en Verkeer Een aantal projecten uit het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV) van voormalig BRU voor projecten Wegen en Verkeer worden door langere planningsvoorbereiding van de subsidieaanvragen door de gemeenten, doorgeschoven naar 2017. | 26.000 | 18.133 | 7.867 |
Subsidies Infrastructurele maatregelen OV De hogere lasten op de subsidiebijdragen zijn voornamelijk veroorzaakt door het opnemen van de bijdrage vanuit het VERDER-programma aan de Uithoflijn over 2015. Deze bijdrage was niet verrekend in de jaarrekening 2015. | 88.000 | 95.193 | -7.193 |
Beleid OV algemeen De lagere lasten worden onder andere veroorzaakt door een lagere inzet van adviesbudgetten. | 2.252 | 2.067 | 185 |
Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren Voordeel ontstaan met name door afwikkeling van geraamde te betalen bedragen over 2015 en de werkelijk in rekening gebrachte bedragen. | -170 | -326 | 156 |
Projecten Brede Doeluitkering (BDU) De lagere uitgaven zijn voornamelijk veroorzaakt doordat de gemeenten de door hun uitgevoerde Beter Benutten-1 projecten nog niet bij ons in rekening hebben gebracht. | 28.116 | 24.623 | 3.493 |
Gladheidsbestrijding Er is sprake van lagere uitgaven op het gebied van gladheidsbestrijding als gevolg van een relatief mild winterseizoen. | 858 | 650 | 208 |
Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegenwerken (GWW) De voornaamste oorzaken zijn: - Bij het project N237 Verdiepte ligging Soesterberg dat in 2016 is opgeleverd, is er sprake van lagere uitgaven (ca € 2,3 mln.) dan voorzien, aangezien de finale eindafrekening van het project met de aannemer is verschoven naar 2017. - Bij het project Voorpoort was de raming om € 4,2 uit te geven als bijdrage aan de gemeente Veenendaal. De bijdrage wordt echter pas in 2017 aangevraagd en uitgekeerd. - Overige verschillen bij de 80 projecten € 1,5 mln.
| 40.814 | 32.805 | 8.009 |
Diverse uitvoeringsprojecten Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) Lagere uitgaven voornamelijk veroorzaakt door: - Project Reconstructie N237 Gedeelte Panweg: € 1,9 mln. - Project N412/ N237 Fietstunnel De Bilt: € 0,6 mln. minder realisatie als gevolg van lagere uitvoeringskosten dan begroot.
| 5.910 | 3.055 | 2.855 |
Mobiliteitsmanagement RVM De lagere uitgaven zijn het gevolg van vertraging in de uitvoering bij het project Bermdrips door RWS, project Proof of Concept door gemeente Utrecht project Ketenbeheer bij de provincie en alle aangesloten partners, zoals RWS, GU, A'frt. | 2.829 | 1.548 | 1.281 |
Stationsgebied Driebergen-Zeist De hogere uitgaven zijn het gevolg van de hogere bevoorschotting van de aanleg P&R stationsgebied aan de NS dan begroot. | 4.770 | 6.695 | -1.925 |
Overige kleine verschillen | | | 66.935 | 66.227 | 708 |
Baten | | | | | |
BDU 2016 OV (ex BRU) De taken van voormalig BRU, nu uitgevoerd door afdeling OV, worden jaarlijks gefinancierd vanuit de Brede Doeluitkering (BDU), onderdeel van het Provinciefonds. De BDU 2016 bedraagt ca € 98 mln. De hogere baten van € 87 mln. betreft de inzet van de niet bestede BDU middelen van voor 2016. Deze niet bestede BDU middelen zijn conform landelijke richtlijnen ingezet voor uitgaven van OV, zoals concessiekosten en subsidies Infrastructurele middelen OV. Dit was niet geraamd in de baten van de begroting 2016, wel als onttrekking van de bestemmingsreserve Rijksbijdrage BDU (BRU), zie toelichting bij mutaties reserves. | 98.165 | 185.065 | -86.900 |
Regiotaxi U-OV en Streek Voornaamste oorzaak van het verschil is dat er minder Regiotaxiritten uitgevoerd bij Regiotaxi U-OV dan eerder begroot. Per 01 oktober rijdt er voor perceel 1 (gemeente Utrecht en de kern Maarssen van de gemeente Stichtse Vecht) voor dit perceel zijn er lagere ritprijzen opgenomen in het bestek. | 9.675 | 9.521 | 154 |
Inkomsten Regiotram De lagere inkomsten betreft voornamelijk lagere opbrengst van verhuur gebouw als gevolg van minder verhuur van m2 en verschuivingen. | 5.536 | 5.394 | 142 |
Beheer en onderhoud Wegen Als gevolg van de vaststelling van de Nota Kapitaalgoederen beheer en onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen wegen en vaarwegen op 15 december 2016 is de voorziening Beheer en onderhoud wegen opgeheven. Het positieve saldo is via de exploitatie in de bestemmingsreserve Beheer en onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen wegen en vaarwegen gestort. Dit verklaart deze ongeraamde baten. | 0 | 10.520 | -10.520 |
Beheer en onderhoud Vaarwegen Als gevolg van de vaststelling van de Nota Kapitaalgoederen beheer en onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen wegen en vaarwegen op 15 december 2016 is de voorziening Beheer en onderhoud vaarwegen opgeheven. Het positieve saldo is via de exploitatie in de bestemmingsreserve Beheer en onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen wegen en vaarwegen gestort. Dit verklaart deze ongeraamde baten. | 0 | 17.411 | -17.411 |
Dagelijks onderhoud Bij het klein dagelijks onderhoud zijn de baten hoger uitgevallen dan begroot, doordat er sprake is geweest van meer verhaalbare schades en hogere opbrengsten voor de benzinevulpunten. | 779 | 1.204 | -425 |
Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegenwerken (GWW) Lagere baten bij twee projecten: - Project N237 Verdiepte ligging Soesterberg - € 2,2 mln.: door lagere uitgaven is er ook minder onttrokken uit de projectenreserve. - Project BRAVO 6a € 2,9 mln.: door verrekening van de kosten met gemeente Woerden over de totale doorlooptijd van het project zijn de baten bij dit project hoger uitgevallen. Deze verrekeningen waren bij de Najaarsrapportage 2016 nog niet inzichtelijk. | 24.396 | 25.242 | -846 |
Mobiliteitsmanagement RVM Lagere inkomsten als gevolg van lagere bijdrage uit de reserve VERDER in verband met de lagere uitgaven binnen het programma RVM dan begroot.
| 2.829 | 1.548 | 1.281 |
Stationsgebied Driebergen-Zeist De baten waren hoger dan geraamd omdat een deel van de aankoop van de percelen van Lisman in rekening bij ProRail werden gebracht, terwijl dit vergeten was bij de raming. | 13.684 | 14.585 | -901 |
Projecten BDU De hogere ontvangsten zijn voornamelijk het gevolg van: - Niet geraamde ontvangst van de rijksbijdrage Randstadspoor ad € 4,1 mln. in december spoorkruising Barcman Wuytier in Amersfoort - Niet geraamde bijdrage ad € 1,2 mln. compensatie BDU uitkering Loenen/Breukelen - overige ontvangsten in het kader van Beter Benutten Vervolg ad € 1 mln. | 52.424 | 58.698 | -6.274 |
BDU OV Concessies Streek Hogere uitgaven worden gecompenseerd door hogere onttrekking uit de vooruitontvangen uitkeringen op de balans. | 27.577 | 28.303 | -726 |
Overige kleine verschillen | | | 352 | 1.297 | -945 |