Type verbonden partij | Overige verbonden partijen | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | www.provincie-utrecht.nl | Bestuursdeelname | GS is bestuur | Overige deelnemers | geen | Doel | Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen. | Kerntaken | Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg. | Openbaar belang | Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen. | Wijziging belang | Geen wijziging in 2016. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 0,7 mln. | € 1,0 mln. | Vreemd vermogen | € 3,0 mln. | € 2,8 mln. | Resultaat | -/- € 0,1 mln. | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | In 2015 is het Nazorgplan geactualiseerd. Het doelvermogen is gewijzigd naar € 9,975 mln ( was € 7,225 mln) en de eindtijd is naar 2040 (was 2032) aangepast. Dit betekent een verschuiving in de balans positie van Vreemd vermogen naar Eigen vermogen. | Risico's | Volgens de huidige regels neemt de provincie de nazorg van de stortplaats Smink over in 2040. Om een eventueel financieel risico, dat het doelvermogen niet toereikend is, te voorkomen wordt elke drie jaar onderzocht of het nazorgplan moet worden aangepast. Op basis van dit plan wordt het doelvermogen opnieuw vastgesteld en kan de provincie een aangepaste heffing opleggen. Hierdoor wordt een eventueel financieel risico voor de provincie verkleind. |
Type verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Amsterdam | Webadres | Randstedelijke Rekenkamer | Bestuursdeelname | PS in Algemeen Bestuur, GS in Dagelijks Bestuur. | Overige deelnemers | Provincies Noord en Zuid Holland en Flevoland | Doel | Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen. | Kerntaken | De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies. | Openbaar belang | De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer. | Wijziging belang | Het belang is gedurende 2016 niet veranderd. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 0,2 mln. | € 0,2 mln. | Vreemd vermogen | € 0,5 mln. | € 0,7 mln. | Resultaat | € 0,02 mln. | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | In 2016 heeft de RR provincie vergelijkende onderzoeken gedaan naar Geluidhinder, BRZO, Informatieveiligheid, Onderhoud wegen en Natuurcompensatie. De laatste twee onderzoeken worden gepubliceerd in 2017. | Risico's | Als gevolg van activiteiten die meer kosten dan begroot, is er een risico dat uiteindelijk een bedrag aan contributie moet worden nabetaald. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend: • voor de helft van de begroting dragen de provincies evenveel bij; • voor de andere helft van de begroting is de omvang van de bijdrage naar rato van de som van de belastingcapaciteit en de uitkering uit het provinciefonds. |
Type verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | RMN | Bestuursdeelname | GS in Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur; | Overige deelnemers | Recreatieschappen Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Kromme Rijn, Stichtse Groenlanden, Vinkeveense Plassen en het Plassenschap Loosdrecht | Doel | Zo goed mogelijk faciliteren van de deelnemende recreatieschappen op het gebied van beleid, onderhoud , financiën en personeelszaken. | Kerntaken | Recreatie Midden Nederland is een samenwerkingsverband van de deelnemende recreatieschappen. Recreatie Midden Nederland is het gemeenschappelijk facilitair bedrijf van de recreatieschappen en ondersteunt de deelnemende schappen. | Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het bestuur en draagt financieel indirect bij via de bijdragen aan de deelnemende recreatieschappen. | Wijziging belang | In 2016 is de gemeenschappelijke regeling RMN omgevormd tot een bedrijfvoeringsorganisatie. De bestuurlijke en financiële verhoudingen zijn hierbij niet gewijzigd. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 0,0 mln. (2016) | € 0,0 mln. (2016) | Vreemd vermogen | € 1,9 mln. (2016) | € 1,76 mln. (raming 2016) | Resultaat | € 0,0 mln. (2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | In 2016 heeft een reorganisatie plaatsgevonden ter voorbereiding op de reductie van taken, middelen en mensen als gevolg van de opheffing van recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Kromme Rijngebied. | Risico's | De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het plassenschap Loosdrecht e.o. - aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen. |
Type verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | Utrechtse Heuvelrug | Bestuursdeelname | GS in Algemeen en Dagelijks Bestuur | Overige deelnemers | 11 gemeenten uit de provincie Utrecht, te weten De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Bunnik, Zeist, Wijk bij Duurstede, Rhenen, Veenendaal, Leusden, Woudenberg,Amersfoort en Renswoude | Doel | Het recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie. | Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt voor 2016 41% van de deelnemersbijdragen bij, oftewel € 0,5 mln. | Wijziging belang | 2016 heeft in teken gestaan van de ontmanteling van het schap, maar dit zal pas de komende jaren geëffectueerd worden. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 0,8 mln (2016) | € 0,7 mln (raming 2016) | Vreemd vermogen | € 4,2 mln (2016) | € 4,0 mln (raming 2016) | Resultaat | € 0,01 mln (raming 2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | De Provincie Utrecht heeft om het risico af te dekken in 2016 een voorziening gevormd. | Risico's | Omdat het recreatieschap per 1 januari 2018 wordt opgeheven moet er een afkoopsom betaald worden. Provincie Utrecht is hiervoor naar rato van de deelnemersbijdrage verantwoordelijk. De actuele raming van de totale afkoopsom bedraagt € 4,68 mln., het provinciale aandeel in deze afkoopsom bedraagt € 1,98 mln. |
Type verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | Stichtse Groenlanden | Bestuursdeelname | PS in Algemeen Bestuur, GS in Algemeen en Dagelijks Bestuur | Overige deelnemers | De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, Maarssen en De Bilt | Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie. | Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt in 2016 het bedrag van € 0,8 mln bij. | Wijziging belang | In 2016 hebben geen wijzigingen plaatsgevonden in het belang. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 6,2 mln (2016) | € 6,3 mln (raming 2016) | Vreemd vermogen | € 3,9 mln (2016) | € 3,7 mln (raming 2016) | Resultaat | € 0,1 mln (raming 2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | Recreatieschap heeft meegewerkt aan onderzoek Toekomstopties recreatieschappen. De mogelijke toetreding van De Ronde Venen is als voorkeursoptie naar voren gekomen. Dagelijks en algemeen bestuur hebben besloten om hier positief tegenover te staan. | Risico's | De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het plassenschap Loosdrecht e.o. - aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen. |
Type verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | Vinkeveense Plassen | Bestuursdeelname | GS in Algemeen en Dagelijks Bestuur | Overige deelnemers | gemeenten De Ronde Venen en Amsterdam | Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie. | Openbaar belang | De provincie is als adviserend lid vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur en draagt in 2016 bij aan programma A en B voor respectievelijk 36% en 50% van de deelnemersbijdragen, in totaal € 0,5 mln. | Wijziging belang | De provincie is geen deelnemer maar subsidiënt in dit schap. Daarmee is dit schap geen verbonden partij in de zin van het BBV. Dit belang is niet gewijzigd. Met ingang van begrotingsjaar 2018 zal dit schap geen onderdeel meer uitmaken van de paragraaf Verbonden Partijen. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 1,8 mln (2016) | € 1,8 mln (raming 2016) | Vreemd vermogen | € 0,7 mln (2016) | € 0,9 mln (raming 2016) | Resultaat | € 0,01 mln (raming 2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | Uitvoering Toekomstplan Vinkeveense Plassen incl voorbereidingen onderhoud legakkers en zandeilanden Vanwege de aangekondigde uittreding van Amsterdam is het recreatieschap op zoek naar een duurzame oplossing voor het beheer en onderhoud van de plassen. De meerwaarde en voorwaarden van toetreding van De Ronde Venen tot een ander recreatieschap is in 2016 onderzocht. | Risico's | De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het plassenschap Loosdrecht e.o. - aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen. |
Type verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | Plassenschap Loosdrecht | Bestuursdeelname | GS in Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur | Overige deelnemers | Provincie Noord Holland en de gemeenten Stichtse Vecht en Wijdemeren | Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. | Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies. | Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en draagt in 2016 bij voor 15% van de deelnemersbijdragen, oftewel € 0,2 mln. | Wijziging belang | De gebiedspilot mini-economie Loosdrechtse Plassen is in verwachting in 2015 afgerond. Hierover zal gedurende 2015 meer bekend worden. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 1,5 mln. (2016) | € 1,6 mln. (raming2016) | Vreemd vermogen | € 2,5 mln. (2016) | € 2,2 mln. (raming 2016) | Resultaat | € 0,1 mln. (raming 2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | Onderzoek Verkenning toekomstopties recreatieschappen heeft tot analyse geleid dat bestuurlijke effectiviteit van dit recreatieschap kan verbeteren. DB en AB hebben besloten zich hiervoor in te zetten. | Risico's | De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het Plassenschap Loosdrecht e.o. - aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen. |
Type verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | RUD | Bestuursdeelname | GS in Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur | Overige deelnemers | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg | Doel | De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd. | Kerntaken | De RUD voert namens de provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf. | Openbaar belang | Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. De provincie is de grootste opdrachtgever, voor ca 58%. | Wijziging belang | Het belang is niet gewijzigd. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 1,9 mln (2016) | € 1,7 mln (2016) | Vreemd vermogen | € 3,9 mln (2016) | € 1,7 mln (2016) | Resultaat | € 0,3 mln (2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | De Regionale Uitvoeringsdienst 2.0 is een tussenstap naar een Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.1 met daarin de provincie Utrecht en alle Utrechtse gemeenten. In 2016 is een stap gezet in samenwerking tussen de RUD Utrecht en de Omgevingsdienst Regio Utrecht. In 2016 heeft de zittende directeur haar opdracht teruggegeven aan het bestuur. Dit heeft geleid tot de aanstelling van een nieuwe directeur. | Risico's | De risico’s richten zich op het leveren van uniforme kwaliteit passend bij de eisen en de mogelijk veranderde regelgeving. Dit kan extra kosten met zich meebrengen. Sturing op de bijdrages en het budget via het DB is noodzakelijk. De lumpsum financiering zou lopen tot en met 2016, maar is met een jaar verlengd. Vanaf 2018 zal afrekening plaatsvinden op basis van outputfinanciering. |
Type verbonden partij | Coöperaties en vennootschappen | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | Vitens | Bestuursdeelname | Algemene vergaderingen van aandeelhouders | Overige deelnemers | Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens | Doel | Het publiek op een duurzame wijze voorzien van schoon drinkwater. | Kerntaken | Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen. | Openbaar belang | Het belang van de provincie Utrecht bedraagt 5,692%. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd. In 2016 is het dividend over 2015 vastgesteld en uitgekeerd. Dit bedroeg € 1,10 mln. | Wijziging belang | De provincie heeft een vast aandelenpakket. Het belang is niet gewijzigd. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 421,2 mln. | € 471,7 mln. | Vreemd vermogen | € 1.292,5 mln. | € 1.242,7 mln. | Resultaat | € 93,3 mln. | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | 285.869 à € 1 | € 286 | € 286 | 5,7% | | Overig | In november 2015 heeft PS een motie aangenomen, waarin GS wordt opgeroepen te pleiten voor het afschaffen van de dividend-uitkering en dit ten goede te laten komen van het drinkwatertarief voor de inwoners. Dit heeft GS op de aandeelhoudersvergaderingen van zowel 2015 als 2016 gedaan. | Risico's | n.v.t. |
Type verbonden partij | Coöperaties en vennootschappen | Vestigingsplaats | Den Haag | Webadres | BNG | Bestuursdeelname | Algemene vergaderingen van aandeelhouders | Overige deelnemers | De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap | Doel | Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. | Kerntaken | De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang. | Openbaar belang | De provincie heeft een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn. (Bron BNG jaarrekening 2015) | Wijziging belang | Het belang is in 2016 niet gewijzigd. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 4.163 mln (2016) | € 3.905 mln (per 30-6-2016) | Vreemd vermogen | € 145.348 mln (2016) | € 159.551 mln (per 30-6-2016) | Resultaat | € 126 mln (per 30-6-2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | 87.750 à € 2,50 | € 219 | € 219 | 0,16% | | Overig | BNG Bank heeft het eerste halfjaar van 2016 een nettowinst behaald van EUR 126 miljoen, een daling van EUR 29 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2015. Deze daling is vooral veroorzaakt door de alsmaar dalende lange rentetarieven, die een negatief effect hebben op het renteresultaat en de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen in het resultaat financiële transacties. De kwantitatieve verruiming als gevolg van het opkoopprogramma van de Europese Centrale Bank en de uitkomst van het Britse referendum over het verlaten van de Europese Unie waren belangrijke oorzaken van de verdere daling van de rentetarieven in het eerste halfjaar van 2016. (Bron BNG halfjaarcijfers 2016) | Risico's | De naar risico gewogen solvabiliteit van BNG Bank is in de verslagperiode verder toegenomen. De Common Equity Tier 1-ratio en de Tier 1 -ratio van de bank stijgen tot 25,9 respectievelijk 29,3%. Deze stijging is vooral het gevolg van de toevoeging van de ingehouden winst 2015 aan de algemene reserve en het feit dat de (positieve) herwaarderings-reserve in 2016 voor 60% meetelt in het toetsingsvermogen, waar dit in 2015 nog 40% was. De leverage ratio van de bank is ten opzichte van ultimo 2015 gelijk gebleven op 2,6%. De stijging van het Tier 1-vermogen wordt teniet gedaan door de forse toename van het balanstotaal. Indien de herwaarderingsreserve en de winst over de verslag-periode, na aftrek van uit te keren dividend, volledig meegeteld worden dan zou de leverage ratio medio 2016 uit zijn gekomen op 2,8%. De bank heeft zich ten doel gesteld om eind 2016 een leverage ratio – bepaald op deze laatste wijze – van minimaal 3,0% te realiseren. (Bron BNG halfjaarcijfers 2016) |
Type verbonden partij | Coöperaties en vennootschappen | Vestigingsplaats | Den Haag | Webadres | NWB | Bestuursdeelname | Algemene vergadering van aandeelhouders | Overige deelnemers | De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies. | Doel | Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten. | Kerntaken | De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector. | Openbaar belang | De provincie heeft een belang van 0,17% in de NWB. De aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde. (Bron NWB jaarrekening 2015) | Wijziging belang | in 2016 geen wijziging in het belang | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 1.399 mln (2016) | € 1.453 mln (per 30-6-2016) | Vreemd vermogen | € 89.713 mln (2016) | € 102.455 mln (per 30-6-2016) | Resultaat | € 54,5 mln (per 30-6-2016) | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | A: 43 à € 115; B: 60 à € 460 | A: € 5; B: € 2,8 | A: € 5; B: € 0,7 | 0,17% | | Overig | Over het eerste halfjaar van 2016 is in totaal € 3,6 miljard aan kredieten verstrekt. Daarmee behoudt de bank haar hoge marktaandeel van circa 30% van de kredietverlening aan de Nederlandse publieke sector, vooral bestaande uit decentrale overheden, woningcorporaties en zorginstellingen. De bank was ook succesvol met de financiering van enkele Publiek-Private Samenwerking (PPS)-projecten, waaronder de aanleg van het traject N18 tussen Varsseveld en Enschede en de nieuw te bouwen Rechtbank Amsterdam. In het eerste halfjaar heeft de bank in totaal voor € 6,5 miljard aan langlopende financiering aangetrokken, waaronder de eerste US dollar Green Bond (Waterobligatie) met een omvang van USD 1 miljard en een looptijd van 10 jaar. (Bron NWB halfjaarcijfers 2016) | Risico's | Voor de NWB Bank en andere significante banken die niet hebben deelgenomen aan de 2016 EU brede stresstest van de Europese Banken Autoriteit (EBA), heeft de Europese Centrale Bank (ECB) eenzelfde stresstest uitgevoerd. Het stressscenario resulteerde voor de NWB Bank in een daling van de Common Equity Tier 1-capital ratio van 65% (eind 2015, exclusief winst over 2015) naar 49% (eind 2018). De bank bevindt zich daarmee in de kopgroep binnen de eurozone en ruim boven de wettelijke minimumeis (7% vanaf 1 januari 2019). De bank beschouwt de resultaten als een bevestiging van haar financiële robuustheid en haar hoge credit ratings (AAA/Aaa). (Bron NWB halfjaarcijfers 2016) |
Type verbonden partij | Coöperaties en vennootschappen | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | | Bestuursdeelname | | Overige deelnemers | Gemeenten Utrecht en Amersfoort | Doel | De activiteiten van N.V. REMU Houdstermaatschappij beperken zich thans tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding indien dat bedrijf zelf zou worden verkocht. | Kerntaken | zie Doel | Openbaar belang | De provincie is voor 47,5% aandeelhouder in de houdstermaatschappij. De vennootschap heeft een eigen vermogen van € 1,5 mln. en wordt in stand gehouden in verband met een eventueel nog te ontvangen vergoeding van ENECO. Deze vergoeding bedraagt 4,66% van de totale waarde bij verkoop voor 31 december 2010 van meer dan 50% van ENECO (privatiseringsvergoeding). Zoals oorspronkelijk overeengekomen, vervalt het recht op deze vergoeding na 31 december 2010, echter vanwege het verzet dat ENECO heeft gepleegd tegen de Wet Onafhankelijk Netbeheerder (zgn. splitsingswetgeving), komt ENECO, naar het standpunt van de voormalige aandeelhouders, geen beroep meer toe op de vervaldatum van de privatiseringsvergoeding. | Wijziging belang | n.v.t. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 1,5 mln | € 1,4 mln | Vreemd vermogen | € 0,05 mln | € 0,03 mln | Resultaat | - € 0,02 mln | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | 95 à € 500 | € 47,50 | € 47,50 | 47,5 % | | Overig | n.v.t. | Risico's | n.v.t. |
Type verbonden partij | Stichtingen en verenigingen | Vestigingsplaats | Den Haag | Webadres | IPO | Bestuursdeelname | PS in Algemene ledenvergadering GS in bestuur | Overige deelnemers | De overige provincies | Doel | Het IPO behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor o.a. het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en provinciale vernieuwingsprocessen stimuleren. | Kerntaken | Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen). | Openbaar belang | Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden; uit elke provincie twee. Daarnaast heeft het bestuur vier adviseurs: drie Commissarissen van de Koning en één provinciesecretaris respectievelijk voorgedragen door de Kring van Commissarissen en de Kring van Provinciesecretarissen. De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkelijk over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit. | Wijziging belang | Het belang is ongewijzigd. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 4,5 mln. | € 4,8 mln. | Vreemd vermogen | € 15,1 mln. | € 12,4 mln. | Resultaat | € 2,0 mln. | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | | Risico's | Ten aanzien van WW-verplichtingen hanteert het IPO de gedragslijn dat deze in de begroting wordt opgenomen wanneer deze verplichtingen daadwerkelijk ontstaat. WW-verplichtingen kunnen ontstaan door het werken met medewerkers die op projectbasis worden aangesteld. De risico’s met betrekking tot dergelijke WW-verplichtingen worden beperkt door een adequaat personeelsbeleid en door waar mogelijk gebruik te maken van detachering en freelance overeenkomsten. Op strategisch en tactisch niveau vindt sturing plaats op de uitvoering onder andere middels het systeem van periodiek overleg met en een verantwoording aan het IPO-bestuur. Op operationeel niveau zijn de belangrijkste processen vastgelegd in de AO. |
Type verbonden partij | Stichtingen en verenigingen | Vestigingsplaats | Brussel | Webadres | HNP | Bestuursdeelname | GS in bestuur | Overige deelnemers | De overige provincies en het IPO | Doel | De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel. | Kerntaken | Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese programma’s en structuurfondsen en het samenwerken in Europese netwerken. | Openbaar belang | Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens de provincie Utrecht is gedeputeerde Pennarts-Pouw lid van het Bestuur van het HNP. De provincie Utrecht is lid van het HNP en betaalt daarvoor een bijdrage voor huisvestings- en apparaatskosten. Het HNP is een vereniging volgens Belgisch recht (Internationale non-profit organisatie). | Wijziging belang | Het belang is ongewijzigd. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 0,199 mln. | € 0,171 mln. | Vreemd vermogen | € 0,272 mln. | € 0,147 mln. | Resultaat | - € 0,027 mln. | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | | | | | | Overig | | Risico's | Indien het HNP in financiële problemen komt, loopt de provincie het risico dat er een claim wordt gelegd. |
Type verbonden partij | Coöperaties en vennootschappen | Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | OMU | Bestuursdeelname | De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU. | Overige deelnemers | De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU. | Doel | Doel van de N.V. is het investeren in de private delen (lege delen van terreinen, verouderde bedrijfsbebouwingen) ten einde deze met andere participanten (zoals gemeenten en/of private ontwikkelaars) te herontwikkelen en opnieuw in de markt te zetten. | Kerntaken | Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen. | Openbaar belang | N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in de provincie Utrecht. | Wijziging belang | Geen. | | | 1 januari 2015 | 31 december 2015 | Eigen vermogen | € 13,8 mln. | € 13,3 mln. | Vreemd vermogen | € 0,1 mln. | € 0,1 mln. | Resultaat | -/- € 0,4 mln. | | | | Aandelen | Nominaal | Volgestort | Belang in % | Deelneming | 75.000 | € 100 | € 100 | 100% | | Overig | In 2016 is ondersteuning verleend aan de herontwikkeling van ca.5 ha. verouderde bedrijventerreinen. De taken van de OMU zijn verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorgebouwen naar een andere functie. | Risico's | Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico’s ten gevolge van het handelen van de N.V. Voorwaarde is wel dat de provincie zich niet bezig houdt met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat de daarvoor geldende regels moeten worden gevolgd. |
|